by Yevgeniya Avdeeva (Russia)

The post is available in Russian, please scroll down / Пост доступен на русском языке, пожалуйста, прокрутите вниз

When the Roman consul Pompey was about to sail from Sardinia with a cargo of bread for Rome, such a storm broke out that his team was afraid to go to sea. It was then that Pompey said the famous:

It is necessary to swim. To live is not necessary.”

Navigare necesse est, vivere non est nesesse!

That is, duty first.

It must be assumed that the rowers were cheered up. And continued to encourage generations of Europeans in different situations.

It seems that the principle of moderation, the idea of balance is not characteristic of our culture – neither European in general, nor Russian in particular. As with hope, in words we are glad to repeat that moderation is a virtue, but, we really condemn too much in pleasure (although we partly envy such a possibility) and do not at all think that we have been taught to admire the extreme manifestations of fidelity to duty, asceticism and self-discipline.

One Spartan boy caught a fox and not having time to hide it in a safe place, put it under his cloak, because it was time to get in line. The fox was wild, it was unhappy under the cloak, it scratched and bit, and the boy endured silently so as not to attract the attention of the teacher (and because a man must be able to endure pain). Eventually the fox gnawed through his stomach, the insides fell out, and the Spartan boy died. He died – but he did not flinch, such was his inner discipline.

We were told this story on the school line as an example. What about you?

European culture is a culture of stoicism and, of course, where stoicism is, there is a yearning for passion, for pleasure, and all art, all stories, all the models on which we grew up swing between these two poles. Not that it’s bad. It just means that it’s really hard for us to accept the joy of balance with all our hearts, and not to consider in the depths of our souls a moderate life is boring.

Have you ever wondered how it happened that we work five days and rest two, work eleven months a year, and rest just one (at best)? Where is the balance here? What is it about moderation?

Why do our best love stories end in death and not in marriage? And if the wedding, then the heroes need to be dragged through all conceivable trials. Yes, in words, many will agree that a tender friendship, a funny and touching union of two good people, a simple and thoughtful life is good … but it’s worth imagining yourself in this place – so what? Boring? Like something is missing?

“If the pendulum swung strongly in one direction, it is doomed to swing just as strongly in the other” – in this one can hear an excuse for extremes, or it can be a wish not to swing the pendulum of one’s life, not to create extreme points. But for recipes for such a life, we will have to turn to the experience of other cultures.


Наш принцип баланса

Автор – Евгения Авдеева (Россия)

Когда римский консул Помпей собирался отплыть из Сардинии с грузом хлеба для Рима, разразилась такая буря, что его команда боялась выходить в море. Тогда-то Помпей и сказал знаменитое:

“Плыть необходимо. Жить – нет необходимости”.

Navigare necesse est, vivere non est nesesse!

То есть – долг прежде всего.

Надо полагать, гребцов это подбодрило. И продолжало подбадривать поколения европейцев в разных случаях жизни.

Похоже, что принцип умеренности, идея баланса не свойственна нашей культуре – ни европейской вообще, ни русской в частности. Как и с надеждой, на словах мы рады твердить, что умеренность – это добродетель, но на деле действительно осуждаем перебор в удовольствиях (хотя отчасти и завидуем такой возможности) и совершенно не задумываемся, что мы научены восхищаться крайними проявлениями верности долгу, аскетизма и самодисциплины.

Один спартанский мальчик поймал лисенка и, не имея времени спрятать его в надежном месте, засунул себе под плащ, потому что пора было становиться в строй. Лисенок был дикий, под плащом ему было нерадостно, он царапался и кусался, а мальчик терпел молча, чтобы не привлекать к себе внимания учителя (и потому что мужчина должен уметь терпеть боль). В конце концов лисенок прогрыз ему живот, внутренности вывалились наружу, и спартанский мальчик умер. Умер – но не дрогнул, такая была у него внутренняя дисциплина. 

Нам рассказывали эту историю на школьной линейке, как пример. А вам?

Европейская культура – это культура стоицизма и, естественно, где стоицизм – там и тоска по страсти, по наслаждению, и все искусство, все истории, все образцы, на которых мы выросли, качаются между этими двумя полюсами. Не то чтобы это плохо. Просто это значит, что на самом деле нам трудно всем сердцем принять радость баланса, и не считать в глубине души умеренную жизнь скучной.

Никогда не задумывались, как это так вышло, что мы работаем пять дней, а отдыхаем два, работаем одиннадцать месяцев в году, а отдыхаем один (в лучшем случае)? Где здесь баланс? Что в этом про умеренность?

Почему самые лучшие наши истории о любви заканчиваются смертью, а не свадьбой? А если свадьбой, то героев нужно протащить через все мыслимые испытания. Да, на словах многие согласятся, что нежная дружба, смешное и трогательное соединение двух хороших людей, простая и вдумчивая жизнь – это хорошо… но стоит представить себя на этом месте – и что? Скучновато? Как будто чего-то не хватает?

“Если маятник сильно качнулся в одну сторону, он обречен так же сильно качнуться в другую” – в этом можно услышать оправдание крайностям, а можно – пожелание не раскачивать маятник своей жизни, не создавать крайних точек. Но за рецептами такой жизни нам придется обратиться к опыту других культур.